Приносити користь без прямої вигоди для себе. Навіщо?

Компанія H&M, лідер з виробництва одягу в категорії fast fashion, кілька років тому запустили акцію з прийому одягу будь-якого бренду і в будь-якому стані на переробку.

Креативне агентство Leo Burnett створило проект для Citibank і Mastercard — «Допоможи не торкаючись». Мета — зібрати кошти для допомоги дітям-метеликам (вкрай рідкісне генетичне захворювання). Для проекту вмонтували в інформаційні плакати, що розповідають про характер цієї рідкісної хвороби, систему для безконтактної оплати.

Українська компанія «Нова Пошта» запустила проект «100 000 книг для сільських бібліотек». Проблема сільської місцевості — відсутність нових надходжень до бібліотек. Але місцеві жителі активно їх відвідують; там вони часто єдине джерело розвитку і дозвілля. Суть акції в тому, що кожен житель України міг відправити через «Нову Пошту» книги в найвіддаленіші регіони країни безкоштовно. Логістику забезпечувала сама кур’єрська служба.

Це приклади соціального маркетингу: діяльність компанії приносить користь, але без прямої вигоди для себе. В основному, він використовується для формування позитивного образу бренду і при цьому завойовується лояльність споживача. Соціальний маркетинг — це частина глобальної стратегії бренду, який хоче не тільки заробляти, але й бути корисним.

До основних тем, з якими працюють і підтримують бренди при побудові соціального маркетингу, можна віднести: екологія, медицина та здоров’я, допомога дітям, людям, які опинилися в складних ситуаціях; залучення людей зрілого віку в діяльність, розвиток і освіту; соціалізація і профорієнтація людей з особливими потребами; рівноправність, інклюзія.

Останні два пункти недостатньою мірою представлені в соціальному маркетингу на українському ринку. Не дивлячись на появу позитивних тенденцій в цьому напрямі, вони ще незначні в порівнянні зі світовими практиками. Тим часом, рівноправність на сьогодні здається найбільш тонкою темою, яка часто б’є по бренду, його репутації. Таких прикладів багато — недопущення в кафе клієнта на інвалідному візку / з іншими особливостями, неповажне обслуговування в супермаркеті, відмова в наданні робочого місця тощо.

Як же реалізувати на практиці принципи соціального маркетингу?

Тенденція розвитку цієї концепції в світі — звернення до цінностей, соціальних потреб споживача. Акценти розставляються на питання, які є у споживачів бренду, підтримуючи починання і думки, що тривожать їх. Наприклад, актуальний напрям охорони і захисту тварин. Велика кількість компаній замінюють колекції зі шкіри на замінники, показуючи, що поділяють думку своїх споживачів і ця позиція відгукується лояльністю в покупках.

Відмінно, коли для складної або сумної теми використовуються позитивні емоції. Благодійний фонд «Таблеточки», що захищає інтереси онкохворих дітей, часто використовує у своїй стратегії їх посмішки і приємні моменти.

Малі бренди, що працюють в напрямі соціального підприємництва: підтримка екології, допомога людям, гендерна рівність — показують соціальну позицію і роблять її власною маркетинговою фішкою.

Компанії повинні чітко давати зрозуміти, чому вони вибирають певний напрям соціального маркетингу

В Україні велика кількість кейсів соціальної відповідальності бренду. Але деякі не зовсім зрозумілі; бренд не пояснює, чому займається обраним напрямом. Компанії повинні чітко давати зрозуміти, чому вони вибирають певний напрям соціального маркетингу.

Кілька рекомендацій з розроблення соціальної рекламної кампанії:

Вибирайте сферу, яка близька компанії. Не варто розфокусуватися на різні напрями. Косметичний бренд Ів Роше, слоган якого «експерт рослинної косметики», просуває програму з висадкою дерев за покупку певних товарів. Купівля одного товару дорівнює одному посадженому дереву. BodyShop використовує тільки рослинні компоненти і не тестує свою продукцію на тваринах.

Співпрацюйте довгостроково. Starbucks багато років працює разом з фондом RED, збираючи гроші на боротьбу зі СНІДом. До літа 2016 року в межах співпраці учасники зібрали понад 12 мільйонів доларів.

Звичайно, застосовувати соціальний маркетинг в бізнесі чи ні — це суто особисте рішення власника або команди. Але вивчивши досвід більш сильних гравців, можна сміливо стверджувати, що лояльність споживача до бренду, який відображає його думки, цінності та бачення світу, дуже висока. Тому соціальний маркетинг можна сміливо розцінювати як міст між брендом і відданим клієнтом.

Спеціально для NV Бізнес

Прокрутити вгору